Раздел 4 письмо по английскому языку. Английский язык: написание письма

Основное назначение ЕГЭ по иностранным языкам состоит в определении уровня подготовки выпускников средней общеобразовательной школы по иностранному языку с целью их итоговой аттестации и отбора при поступлении в высшие учебные заведения. Экзаменационная работа по английскому языку состоит из пяти разделов, включающих 48 заданий. Я остановлюсь на разделе 4 (письмо).

Раздел IV. Письмо

Раздел “Письмо” включает в себя два задания - базового и высокого уровня.

В задании базового уровня необходимо написать личное письмо зарубежному другу по переписке в ответ на его письмо, отрывок из которого приводится в задании. Требуемый объём личного письма - 100-140 слов. Данное задание оценивается с точки зрения содержания, организации текста, лексики и грамматики.

В задании высокого уровня требуется написать развёрнутое высказывание с элементами рассуждения по предложенной теме (“Ваше мнение” или “За и против”). Требуемый объём - 200-250 слов. Выполнение этого задания оценивается с точки зрения содержания, организации текста, лексики, грамматики, орфографии и пунктуации.

IV. 1. Личное письмо (Personal letter) - базовый уровень

Личные письма, как правило, отправляют хорошим знакомым, друзьям, родственникам и т. д. В них рассказывается о последних новостях, личных проблемах, запрашивается нужная информация или совет. Такого рода письма обычно пишутся с использованием разговорного (неофициального) стиля речи.

А. Структура личного письма

Личное письмо состоит из следующих частей:

1) Адрес и дата. По правилам адрес пишется в правом верхнем углу в следующем порядке: номер квартиры, номер дома, название улицы, название района / области, название города, почтовый индекс, название страны. Например: 7, 43, Moskovskaya Street, Moscow Region, Klin, 345678, Russia / Russian Federation. Дата пишется справа под адресом. Её можно писать по-британски (день / месяц / год) или по-американски (месяц / день / год).

Примечания

  • Необходимо указать свой адрес, а не адрес друга.
  • При проверке личного письма экспертом цифра считается одним словом.

Адрес можно указывать кратко - только город и страну (Moscow, Russia).

  1. Приветствие / обращение (Greeting):
  2. Dear / Hi / Hey Тот / Sarah / Uncle Ben и т. д.
  3. Вступление (Opening remarks),
  4. в котором спрашивается, как дела у адресата, или задаётся вопрос о его здоровье, а также делается ссылка на полученное письмо. Например: How are you? It was great to get your letter! I"m glad you"re OK и т. д.

    Примечание

    При проверке личного письма экспертом сокращения типа it"s / I"ve /you"re и др. считаются одним словом.

  5. Основная часть (Main body),
  6. в которой детально раскрывается цель письма и даются ответы адресату на заданные им в прошлом письме вопросы. Каждая новая тема в основной части начинается с нового абзаца. Абзацев должно быть не менее трёх. В последний абзац основной части также нужно включить три вопроса адресату согласно
    заданию.

Примечание

Вопросы другу по переписке должны быть развёрнутые. Желательно использовать вопросы разных типов.

  1. Заключение (Closing remarks),
  2. в котором пишутся завершающие фразы. Например: / am looking forward to hearing from you / Please, write soon and tell me / Write back soon и т. д.
  3. Личная подпись (Signature).
  4. Например: Love / Best wishes / Best

и т. д. + своё имя.

Примечание

Личная подпись и имя должны быть расположены в нижнем левом углу и написаны на разных строчках. Давайте рассмотрим пример личного письма.

Б. Список полезных слов и выражений

Приветствие / обращение (Greeting)

Dear... (Jack)

Hi / Hey / Hello... (Jack)

Вступление (Opening remarks)

  • How are you?
  • Thanks for your letter!
  • I hope you"re... (feeling better)

I am glad you"re OK / I was happy / glad to hear that... (you"re well) /

I was happy / glad to get / receive your letter

  • I was sorry to hear that... (you"re sick)
  • Sorry I didn"t write earlier / Sorry I"ve taken so long to reply, but...
  • I"m writing to see how... (you"re getting on)

Congratulations on... (passing your exams successfully)!
Подсказка! Для успешного написания вступления

в личном письме на экзамене достаточно запомнить две-три нейтральные фразы, которые подойдут к любому письму. Например: Sorry it took me so long to write, but I have been very busy at school. It was great to get your letter!

Основная часть (Main body)

1. Ответы на вопросы друга по переписке:

  • As for me... / I personally think...
  • You asked me about... / You wanted to know if...

2. Предложения-связки перед вопросами другу:

(Now) tell me about your... / Tell me more about...

  • You mentioned... (taking music lessons)
  • You wrote you had... (watched a new film)

Заключение (Closing remarks)

I am looking forward to hearing from you / Looking for ward to your reply (to your next letter)

Please, write soon and tell me / Write (back) soon
Подсказка! Для успешного написания заключения в личном письме на экзамене достаточно запомнить одну нейтральную фразу, которая подойдёт к любому заключению. Например: Write (back) soon.

Личная подпись (Signature)

  • Yours
  • Love / With love / Lots of love
  • Best / Best wishes / Warm wishes

Подсказка! Для успешного написания личной подписи на экзамене достаточно запомнить одну нейтральную фразу, которая подойдёт к любому письму. Например: Best (wishes).

Стратегии выполнения заданий раздела "Письмо

Нужно обязательно:

  1. поблагодарить за полученное письмо;
  2. прокомментировать новость, содержащуюся в письме;
  3. задать вопросы, касающиеся темы новости письма;
  4. ответить на все вопросы, заданные в полученном письме, дать совет, выразить своё мнение и т.д.

Важно! Требования к объему письма – 100-140 слов (считаются все слова, включая предлоги и артикли). Требования к объему нужно соблюсти обязательно. Допустимое отклонение от заданного объёма составляет 10%. Если в работе будет меньше 90 слов, то задание проверке не подлежит и оценивается в 0 баллов. Не стоит описывать лишние подробности, т.к. если вы напишете более 154 слов, то от начала отсчитают 140 слов и будут оценивать только эту часть письма.

Помните, что обязательные повторяемые элементы письма - адрес, обращение (Dear Alice), благодарность за полученное письмо (Thanks for your letter. It was great to hear from you), заключительные фразы (типа Write soon. Best wishes) и ваше имя в конце письма уже составляют около 20 слов. Заучите эти фразы и зрительно запомните схему расположения частей письма.

ОЧЕНЬ ВАЖНО! Поскольку в этой части ЕГЭ важно не только содержание, но и форма (layout), то обязательно зрительно запомнить расположение составных частей письма на странице – (см. пример выше)

Обратите внимание:

  1. Обращение начинается с Dear, к которому добавляется имя.
  2. Обращение пишется не посередине листа, а на его левой стороне, без отступа на красную строку.
  3. Не забудьте поставить запятую (а не восклицательный знак) после обращения.
  4. Поблагодарите за полученное письмо.
  5. Объясните, почему вы пишете это письмо, а также о чем оно будет.
  6. Ответьте на вопросы, которые вам задал автор письма в своём послании.
  7. В конце письма в новом абзаце задайте адресату вопросы согласно заданию (в разобранном ниже примере это вопросы о новом доме).
  8. В конце письма не забудьте написать завершающую фразу Best wishes (С наилучшими пожеланиями) или Love (Целую) на отдельной строке.
  9. Не забудьте поставить запятую после Best wishes или Love.
  10. На отдельной строке после завершающей фразы подпишите письмо - напишите своё имя.
  11. В верхнем правом углу напишите свой адрес (адрес отправителя):
  12. 1-ая строка – Номер дома, Название улицы 2-ая строка – Город
    Можно обойтись кратким адресом – улицей и городом.

  13. Под адресом напишите дату написания письма в формате число, месяц год

6 Sadovaya St
Dmitrov (11)
May 2011 (12)

Dear (1) Alice, (2) (3)

Thanks for your letter. It was great to hear from you. (4) In your letter you asked me about my summer holidays. Well, I had a very good time! (5)

In June I stayed at home because I had exams at school. Luckily the weather was nice and warm and at the weekend my parents and I went to our country house. We went sunbathing and swimming in the lake near there.

In July I went to a summer camp. It was fantastic. I made a lot of new friends. Every day we went swimming in the river, and we played different games. There was a disco every night. Once we went hiking in the forest for two days. We cooked our meals on the fire and at night we sat around the fire, sang songs and told stories. (6)

Are you happy with your new house? Is it bigger than your old house? Have you got a room of your own? Please tell me more about it. (7)

Write soon.
Love, (8) (9)
Tanya
(10)

, 321.2kb.

  • Программа элективного курса по английскому языку «Подготовка к егэ по английскому языку: , 241.24kb.
  • Методические рекомендации по английскому языку для учащихся 11-12 классов , 144kb.
  • Программа вступительного экзамена по английскому языку (устно) , 20.4kb.
  • Стратегии подготовки к егэ по английскому языку: раздел «Аудирование» , 419.39kb.
  • Рекомендации для учащихся по подготовке к егэ по английскому языку автор-составитель: , 428.85kb.
  • Методические рекомендации по разработке заданий для школьного и муниципального этапов , 1455.35kb.
  • Тесты в формате гиа, письменные работы Успешная сдача гиа по русскому языку , 26.38kb.
  • Экзаменационные материалы по английскому языку 8 класс 2010 переводной экзамен по английскому , 105.15kb.
  • «Общие стратегии подготовки учащихся к егэ по иностранным языкам» , 78.64kb.
  • РАЗДЕЛ 4. ПИСЬМО

    | Cl 1 You have 20 minutes to do this task.

    You have received a letter from your English-speaking pen-friend Jack who writes:

    ...Have you ever thought what you are going to do in the future? As for me, I really don "/ know what career to choose although my parents say it"s time I made a choice. What kind of job would you prefer to do? Have you asked your parents for advice? Would you like to follow in their footsteps?

    Anyway, we \e got some time to think. Let me know what you think about it.

    Write a letter to Jack. In your letter

    • answer his questions
    • ask 3 questions about his hobbies and leisure activities Write 100-140 words.
    Remember the rules of letter writing.

    1 C2 1 You have 40 minutes to do this task. Comment on the following statement.

    The future of education - books or computers?

    What is your opinion? Are computers going to replace printed books in the future?

    Write 200-250 words.

    Use the following plan:

    • make an introduction (state the problem)
    • express your personal opinion and give reasons for it
    • give arguments for the other point of view and explain why you don"t agree with it
    • draw a conclusion

    Вариант 4

    РАЗДЕЛ 1. АУДИРОВАНИЕ

    Во время выполнения теста по аудированию перед каждым заданием дана пауза с тем, чтобы вы смогли просмотреть воп­росы к заданию, а также паузы после первичного и повторного предъявления аудиотекста для внесения ответов. По окончании выполнения всего раздела «Аудирование» перенесите свои отве­ты в бланк ответов.

    Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего 1-6 и ут­верждениями, данными в списке A-G. Используйте каж­дое утверждение, обозначенное соответствующей буквой, только один раз. В задании есть одно лишнее утвержде­ние. Вы услышите запись дважды. Занесите свои ответы в таблицу.

    A. I took a break from swimming.

    B. I gave up my studies to swim.

    C. I went on a swimming tour abroad.

    D. I swam for my college team.

    E. I had a physical problem.

    F. I was a winner of competitions.

    G. I acquired new friends.


    Говорящий

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    Утверждение

    Вы услышите разговор друзей. Определите, какие из приведённых утверждений А1-А7 соответствуют содержанию текста (1 - True), какие не соответствуют (2 - False) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положи­тельного, ни отрицательного ответа (3 - Not stated). Обведите номер выбранного вами варианта ответа. Вы услышите запись дважды.

    А 1 | James is complaining about the lack of customers in his agency.


    А 2 | The Lotus Garden is the best restaurant in Durham at the moment.

    1) True 2) False 3) Not stated

    A3 | Sarah is getting to Durham by rail.

    1) True 2) False 3) Not stated

    A4 | Sarah can get to the Kwai Lam by bus.

    1) True 2) False 3) Not stated

    A5 1 It will take James about half an hour to get to Durham.
    1) True 2) False 3) Not stated

    A6 I The three friends are going to meet in The County.
    1) True 2) False 3) Not stated

    A7 | Sarah will phone Alan to tell him about the change in their plans.
    1) True 2) False 3) Not stated

    Вы услышите рассказ популярного телеактёра о его карьере. В за­даниях А8-А14 обведите цифру 1, 2 или 3, соответствующую вы­бранному вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.

    А 8 | The actor did not go into acting straight from school because

    1. he didn"t want to study any more.
    2. he was not brave enough.
    3. he lacked the necessary qualifications.
    A9 | How does the actor feel now about the careers advice he was
    1. He is grateful for the opportunity it gave him.
    2. He regrets not mentioning his real ambitions.
    3. He wishes he hadn"t trained as an accountant.
    A10

    The actor gave up accountancy because

    1. he found the work boring.
    2. he had developed other interests.
    3. he realised he wasn"t going to qualify.
    The actor took up "busking"
    1. to earn extra pocket money.
    2. to pay the fees for his course of study.
    3. to support himself while he studied.

    The actor"s grandmother

    1. encouraged him in his ambitions.
    2. organized plays for children.
    3. had been involved in the theatre.
    According to the actor"s opinion, people who are shy
    1. prefer to be on their own.
    2. really want to be accepted.
    3. find acting comes easily to them.
    He thinks that it is better for actors if they
    1. can identify with the characters they play.
    2. have to work hard to convince audiences.
    3. are not too similar to the characters they play.

    По окончании выполнения заданий В1 и А1-А14 НЕ ЗАБУДЬТЕ ПЕРЕНЕСТИ СВОИ ОТВЕТЫ В БЛАНК ОТВЕТОВ 1! ОБРА­ТИТЕ ВНИМАНИЕ, что ответы на задания Bl, А1-А14 распо­лагаются в разных частях бланка. В1 расположено в нижней час­ти бланка. При переносе ответов в задании В1 буквы записыва­ются без пробелов и знаков препинания.

    РАЗДЕЛ 2. ЧТЕНИЕ


    В2

    Установите соответствие между заголовками А-Н и текстами 1-7. Занесите свои ответы в таблицу. Исполь­зуйте каждую букву только один раз. В задании один за­головок лишний.

    A. Exotic Pets Е. Massive Destruction

    B. Going Back in Time F. Buried Treasure

    C. Small Screen Addiction G. Reason for Extinction

    D. Body Language H. Intelligent Enemies

    1. The VLT (Very Large Telescope) is the world"s largest telescope and it is taking scientists further back to the Big Bang than they ever thought possible. In other words, the VLT is a kind of a time ma­chine, giving astronomers detailed views of events that took place in the earliest days of the cosmos. One day, we will have a much clearer picture of how our planet was born.

    1. The latest development in the debate amongst scientists about what killed the prehistoric dinosaurs is the suggestion that acid rain was the cause. Some geologists suggest that a large meteor hitting the earth at 65 kilometres per second would have led to strongly acidic rain falling all over the world. This idea is fascinating but it would mean the dinosaurs would all have died within a very short time.
    2. In 1948, a British farmer discovered an interesting lump of metal while ploughing his field. At first he thought the metal bits were parts of an old bed. Then more "parts of old beds" turned up and the farm­er took them to the local museum. "But these bits are priceless!" ex­claimed the keeper of the museum. "They are Iron Age jewellery and coins!" Over the next 40 years, more and more items were found in the same field.
    3. Rats may have had a bit of a hard time over the years but these days lots of people are forgetting about guinea-pigs and hamsters and are buying rats instead. Domestic rats aren"t the same as the ones that run around rubbish bins - they"re actually quite cute. They are very intelligent and can be trained like dogs. They come in different colours and- a big bonus- they will eat anything!
    4. In Western cultures, people look each other in the eye during a conversation to show interest and trust, but in many Asian countries, it"s rude to look people in the eye, especially a superior such as a teacher. One of the most basic and powerful signals is when a person crosses his or her arms across the chest. This can indicate that a person is putting up an unconscious barrier between themselves and others.
    5. Earthquakes happen all the time in all parts of the world but we don"t notice most of them because they are small. However, big earthquakes are really dangerous. They can make buildings fall down, set off landslides and do other deadly things. The highest death toll caused by an earthquake was in China in 1556, when at least 830,000 people died.
    6. According to scientists, Americans watch more TV on average than any other nationality. In fact, many people, particularly children, sit for 35 hours or more per week glued to the box. What"s wrong with watching all that TV? Studies have linked it to everything from obesity to aggression in children not to mention that it puts your mind into a sort of sedated state. Habitual television watching, over long periods of time, has been known to cause depression, and anger.
    12 3 4 5 6 7

    Прочитайте текст и заполните пропуски 1-6 частями предложений, обозначенными буквами A-G. Одна из час­тей в списке A-G лишняя. Перенесите ответы в таблицу.

    The Man Booker Prize for Fiction is awarded every year for the
    best original full-length novel written by a writer from the Com­
    monwealth or the Republic of Ireland. It aims to represent the
    greatest in contemporary literature and promotes the finest in fic­
    tion by rewarding the best book of the year. The prize was originally
    called the Booker-McConnell Prize, 1 . How­
    ever, it was better-known as simply the "Booker Prize". In 2002, the
    Man Group became the sponsor and they chose the new name,
    keeping "Booker 1 .

    Publishers can submit books for consideration for the prize, but

    The judges can also ask for books to be submitted 2 .

    Firstly, the Advisory Committee gives advice if there have been any changes to the rules for the prize. Then it selects the people

    3 . The judging panel changes every year and

    Usually a person is only a judge once.

    Great efforts are made to ensure that the judging panel is bal­
    anced in terms of gender and professions within the industry.
    A writer, a critic, an editor and an academic are chosen along with
    a well-known person from wider society. However, when the panel
    of judges has been finalized, they are left to make their own deci­
    sions 4 . The Man Booker judges include

    Critics, writers and academics 5 ,. The

    Influence of the prize is so great that the winner will almost cer­tainly see the considerable sales increase, in addition to the

    £50,000 6 . In 1992 a Booker Russian Novel Prize

    Was introduced.

    A. without any further interference from the prize sponsor.

    B. so as to maintain the consistent quality of the prize.

    C. who will judge the books.

    D. so as to sell them.

    E. which was the name of the company that sponsored it.

    F. that comes with the prize.

    G. they think should be included.


    1

    2

    3

    4

    5

    6

    4- Английский язык

    Прочитайте рассказ и выполните задания A15-A2L В каждом задании обведите цифру 1, 2, 3 или 4, соответствующую выбран­ному вами варианту ответа.

    Young sculptor 4 Suzy Jordan is fast developing an international reputation for her beautifully-crafted figures which are made from a mixture of clay and metal. People love dancers, particularly ballet dancers, and Suzy has a fascination for them too. U I used to long to be a dancer when I was younger," she says. "There"s something amaz­ing about all those graceful movements that, unknown to the audi­ence, can be so painful for the dancers. I"m glad I didn"t go in for it, but just watching them gives me so many ideas/

    Suzy has been in touch with some leading ballet companies to see if they"ll allow her to sit and draw their dancers during rehearsal time. Her dream is to join forces with them, do a series of life-size sculptures and then hold an exhibition in the foyer of the theatre where the dancers perform.

    Most of her sculpture is of figures. Tf I get the chance to sculpt from life, it"s really great because I can work more quickly and I"m not guessing shapes or turning to reference books," she told us. But most of her work has to be done from drawings. After graduating from Art School, Suzy taught drawing for a number of years before setting up as a sculptor, so at least she has the necessary skills.

    Most of Suzy"s works are individually commissioned, one piece can take as long as four or five months to complete. All of the work is done in a small shed in the garden of her family home in the country. This tiny space, about 3 square metres, contains her main worktop, plus all her other gear. Suzy uses terracotta clay to her sculptures and applies a mixture of lacquer and crushed metal pow­der, usually bronze, on top. This makes her pieces less expensive than solid bronze figures would be. She then adds a layer of resin or wax to give her work an aged look.

    One of Suzy"s biggest commissions came from a school in Sweden. They wanted three specially-designed life-size figures to suspend from the ceiling in their gymnasium. Hard to imagine how she did it, but each one was made in her garden shed. They had to be made of plaster so that they wouldn"t be too heavy to hang up. Suzy travelled to Swe­den with the sculptures to help direct their installation. One of the drawbacks of working to commissions rather than on mass produced pieces is having to work out what sort of price to charge, i used to be such a softie," she confides. 4f someone fell in love with something I"d made, I"d accept a lower offer or let them pay for it in instalments, just >o that it went to a good home. But I"ve learnt not to do that anymore."

    Suzy"s work starts at around £100 for the smallest figures, but large sculptures can cost as much as £3000 each. But as she

    doesn"t make copies of her work, each person has an original, so they must be worth having as an investment. As she explains, "All artists want some kind of recognition for their work. 1 don"t think many of us do it for the money. I have a friend who says she can"t wait to see my work in ten years and see how it"s progressed. I"m very lucky to be doing the sort of work where that kind of progres­sion shows."

    When Suzy speaks about dancers, she feels

    1. upset by how much they suffer.
    2. inspired by the way they move.
    3. sad that she didn"t train to be one.
    4. impressed by how they react to audiences.
    Suzy has contacted certain ballet companies because she"d like to
    1. find a job in a theatre.
    2. sell sculptures to them.
    3. be invited to performances.
    4. co-operate in a joint project.
    Suzy would prefer not to work from drawings because
    1. it takes a long time to do.
    2. books advise against it.
    3. she"s not good at drawing.
    4. she"d like to develop new skills.
    In paragraph 4 a "worktop" is
    1. a type of building.
    2. a piece of equipment.
    3. a surface to work on.
    4. an article of clothing.
    Suzy does not make her figures wholly from metal because
    1. they would look too new.
    2. they would cost too much.
    3. it would make them too heavy.
    4. it would require more space.
    Suzy"s attitude towards her work has changed because
    1. she now produces larger quantities.
    2. she now only works to commission.
    3. she no longer has problems selling it.
    4. she has become more businesslike.

    Suzy finds her work satisfying because

    1. each piece is unique.
    2. she makes a good living.
    3. people appreciate what she does.
    4. her work is rising in value.

    По окончании выполнения заданий В2, ВЗ и А15-А21 НЕ ЗАБУДЬ­ТЕ ПЕРЕНЕСТИ СВОИ ОТВЕТЫ В БЛАНК ОТВЕТОВ № Ц ОБРАТИТЕ ВНИМАНИЕ, что ответы на задания В2-ВЗ, АН-АН располагаются в разных частях бланка.

    РАЗДЕЛ 3. ГРАММАТИКА И ЛЕКСИКА

    Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте, если необ­ходимо, слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами В4-В10 так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полу­ченными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному за­данию из группы В4-В10.

    Things that Go Bump in the Night


    B4

    It was quite late on a Friday night. Bill
    and Lora were having supper in their new
    house. They much no­
    tice when they heard some noise in the
    house next door.

    From the windows they

    See figures in the front garden.

    Bill and Lora assumed that their neigh­
    bours some sort of party.

    That"s all right," said Ben. "Our neigh­
    bours big parties."

    "Yes, I agree," answered his wife. "I am

    Sure they us long." Not

    Long after, they heard the front door shut and the house went very quiet.

    NOT TAKE

    NOT LIKE

    NOT DISTURB

    Bill and Lora went to bed and forgot all about it. At breakfast early the next day,

    they heard someone

    Their neighbours arrived back home and

    BIO discovered that some thieves

    All their furniture and valuables from the house.

    Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами А22~ А28. Эти номера соответствуют заданиям А22 -А28, в которых представлены возможные варианты ответов. Обведите номер вы­бранного вами варианта ответа.

    What Does the Future Hold?

    Have you ever thought about the future? One of the most amaz­ing predictions I have heard about the twenty-first century is that we

    Will be living longer and longer. Scientists will have

    With a cure for a lot of the most common diseases that people die of at the moment. They say that by the year 2050, the average person"s
    1) bring



    A23| i) gone 1) on I) up 1) discovered

    2) made 2) risen 2) up 2) off 2) found 2) turn

    3) come 3) turned 3) over 3) over 3) done 3) take

    4) found 4) come 4) away 4) in

    4) invented 4) come

    А28

    1) damage 2) dream 3) threat 4) problem

    2 (120). - 30 .

    Multiple matching

    T(true) / F(false) or

    Multiple choice (A,B,C)

    T / F/ NS statements

    Multiple choice (A,B,C,D)

    Choose the correct answer (A,B,C)

    Put the verbs in brackets into the correct form (open the brackets)

    WB Grammar Bank .73

    You have received an email from your friend. Write him an email and answer his questions.

    Starlight 6 , Writing Bank 1

    You have received an email from your English pen friend, Mark.

    (I like my house but my neighbourhood is very noisy. What is your house like? What is it close to? Do you like your neighbourhood?)

    Write 100-120 words.

    Write him an email and answer his 3 questions.

    Write 100-120 words.

    TASK 1. You need to read the text aloud. You have 2 minutes to read the text silently, and then be ready to read it aloud. Remember that you will not have more than 2 minutes for reading aloud.

    When you see a snowy owl, it"s clear how the bird probably got its name: they"re snow-white. These large owls mainly live in the Arctic in open, treeless areas called tundra. Most owls sleep during the day and hunt at night, but the snowy owl is active during the day, especially in the summertime. Lemmingssmall mouselike creatures make up the main part of the snowy owls" diet, but they also hunt for rabbits, birds, and fish.Snowy owls have excellent eyesight and hearing.Female snowy owls lay from 3 to 11 eggs at a time, in a nest built on the ground. The female snowy owl sits on her eggs until they hatch. The male feeds her while she keeps their eggs warm and safe. By the time they"re about a month and a half old, the young owls can fly well, but their parents take care of them for another ten weeks or more

    TASK 2. Study the advertisement.

    Finding a holiday to keep all of the family happy is quite a challenge!

    Your family would like to go on an activity holiday in the UK. Youd like to get more information. In 2 minutes you are to ask five direct questions to find out about the following:

    2) types of activities

    4) duration of the holiday

    Remember that you have 25 seconds to ask each question.

    TASK 3. You are going to give a talk about the Internet. You will have to start in 2 minutes and speak for not more than 2 minutes (10-12 sentences).

    Remember to say:

    why Internet activities are so popular;

    how the Internet can help students in their studies;

    whether the Internet can be dangerous, why.

    You have to talk continuously. The examiner will listen until you have finished. Then she/he will ask you a question.

    132 , 120 , .. , .

    3 () - 8 (7+1) .

    Work (jobs and careers, qualities needed, applying for a job, student jobs, summer jobs, voluntary work).

    Hobbies (leisure activities, reading, music, unusual hobbies).

    Cultural activities and experiences (performances, music, types of art, types of reading material).

    Sports (adventure sports, camping, extreme activities, equipment).

    Travel experiences (transport, types of holidays, places in a city, tourist attractions, types of accommodation, outdoor leisure activities).

    The Internet (websites, social networks).

    The Weather / The Environment (weather conditions, natural disasters, climate change, environmental problems).

    Health (health problems, illnesses, remedies, teenage problems).

    Cultural traditions and customs (holidays and celebrations, food and drinks, social etiquette, culture shock).

    Great people (a celebrity, an inventor, a sportsman, a famous person, a person you admire).

    Friends and Family members (appearance and character, stages in life, life experiences, life changes).

    >Демо вариант 2009. Раздел 4 (Письмо)

    ЕГЭ английский язык. Демо вариант 2009. Раздел 4 (Письмо)

    Здесь вы можете найти демо вариант 2009. Раздел 4 (Письмо).

    Для ответов на задания С1, С2 используйте Бланк ответов 2.
    При выполнении заданий С1 и С2 особое внимание обратите на то, что ваши ответы будут оцениваться только по записям, сделанным в Бланке ответов 2. Никакие записи черновика не будут учитываться экспертом.
    При заполнении Бланка ответов 2 вы указываете сначала номер задания С1, С2, а потом пишете свой ответ.
    Если одной стороны Бланка недостаточно, вы можете использовать другую сторону Бланка.

    C1. You have 20 minutes to do this task.
    You have received a letter from your English-speaking pen-friend Tom who writes:

    … In Great Britain most young people want to becomeindependent from their parents as soon as possible. Couldyou tell me what you and your friends think about not relyingon your parents? Are you ready to leave your familyimmediately after you finish school? Is it easy to rent a houseor an apartment for students in Russia?
    As for the latest news, I have just returned from a trip toScotland…

    Write a letter to Tom.
    In your letter
    ? answer his questions
    ? ask 3 questions about his trip to Scotland
    Write 100 – 140 words.
    Remember the rules of letter writing.

    C2. You have 40 minutes to do this task.

    Comment on the following statement.
    Our grandparents say their way of life was much more secure. However, young people have many more life opportunities nowadays.
    What is your opinion? Which way of life do you find more satisfying?
    Write 200 – 250 words.
    Use the following plan:

    Make an introduction (state the problem)
    - express your personal opinion and give reasons for it
    - give arguments for the other point of view and explain why you don’t agree with it
    - draw a conclusion

    Подготовка к ОГЭ и ЕГЭ

    Среднее общее образование

    Линия УМК М. В. Вербицкой. Английский язык "Forward" (10-11) (баз.)

    Линия УМК О. В. Афанасьевой, И. В. Михеевой, К. М. Барановой. "Rainbow English" (10-11) (баз.)

    Английский язык

    Разбираем ЕГЭ по английскому языку: раздел «Письмо»

    Разбор заданий раздела «Письмо» с учителем. Методические подсказки, выстраивание логики ответа, примеры письма и эссе.

    Джалолова Светлана Анатольевна , учитель английского языка Высшей квалификационной категории. Победитель конкурсного отбора на соискание Гранта Москвы в сфере образования 2010г. Старший эксперт ГИА ЕГЭ по английскому языку. Победитель Всероссийской Олимпиады учителей английского языка «Профи-край» 2015 год. Почетная грамота Министерства образования РФ 2014 г., Грамота победителя конкурса лучших учителей РФ 2007г., Диплом победителя конкурса на соискание Гранта Москвы 2010 г.. Стаж работы - 23 года.

    Недашковская Наталья Михайловна , Учитель английского языка Высшей квалификационной категории. Победитель ПНПО 2007 г. Победитель конкурсного отбора на соискание Гранта Москвы в сфере образования 2010г. Эксперт ГИА ОГЭ по английскому языку. Проводила педагогическую экспертизу учебных изданий при РАО 2015-2016. Почетная грамота Министерства образования РФ 2013 г., Грамота победителя конкурса лучших учителей РФ 2007г., Диплом победителя конкурса на соискание Гранта Москвы 2010 г. Стаж работы - 35 лет.
    Подвигина Марина Михайловна , Учитель английского языка Высшей квалификационной категории. Победитель ПНПО 2008 г. Победитель конкурсного отбора на соискание Гранта Москвы в сфере образования 2010г. Старший эксперт ГИА ЕГЭ по английскому языку. Проводила педагогическую экспертизу учебных изданий при РАО 2015-2016. Почетная грамота Министерства образования РФ 2015 г., Грамота победителя конкурса лучших учителей РФ 2008г., Диплом победителя конкурса на соискание Гранта Москвы 2010 г. Стаж работы - 23 года.
    Трофимова Елена Анатольевна , Учитель английского языка Высшей квалификационной категории. Старший эксперт ГИА ЕГЭ по английскому языку. Почетная грамота Министерства образования РФ 2013 г. Стаж работы - 15 лет.